Bange for dømmende blikke? Prøv disse muligheder

Du går ned at gaden alene. Du mærker blikkene brænde i nakken. Du synes, du ser folk kigge op fra deres café-kaffer og nedstirre dig, som du går forbi. Du kan høre en flok grine bag dig, og du er sikker på, at det er dig, de griner ad. Dette scenarie kan mange nok nikke genkende til. Det er yderst ubehageligt at få sådanne tanker, men det kan også være svært at skubbe tankerne væk, hvis de først formaner sig. Der er nogle ting, du kan gøre, for at mindske sandsynligheden for, at det sker og hejse din egen selvtillid, så de ikke har effekt på dig.

Hvordan ser man de dømmende blikke i øjnene?

Det kommer lidt an på din personlighed, men du kan prøve nogle af følgende forslag:

  • Hvis du er uvillig ryger, og du føler, at folk dømmer dig for det, kan du prøve at skifte til e-cigaretter. Det er alligevel lidt mere social acceptabelt i de fleste kredse. Du kan finde hjælp til b.la. batterier til din e-cigaret her. Du kan også vælge at stoppe helt, det er en mere succesfuld teknik.

  • Tænk over, at når du sidder på en bænk et sted, holder du ikke øje med alle, der går forbi dig. Det går andre mennesker heller ikke. Så, når du føler, at alle kigger på dig, så gør de det ikke, bare rolig.

  • Hvis du er bange for at nogle, som du synes har dømt dig, skal kunne huske dig, så tænk på, at alle lever individuelle liv. Du kan kun huske det, fordi det skete netop for dig. Den modsatte person husker det nok ikke, fordi det var blot en biting i hans dag. Han har travlt med sit eget liv.

  • Prøv at udstrål selvtillid og selvværd. At udstråle følelser bliver ofte overført til indre følelser.