Derfor er kontorindretning ikke ligegyldig

Er det egentlig ikke lige meget, hvordan et kontor er indrettet, såfremt det blot er udstyret med det nødvendige udstyr? Du kan måske gætte på artiklens titel, at svaret herpå er et klokkeklart: nej. Men hvorfor er det egentlig ikke det? Læs med her, og bliv klogere!

Den rigtige indretning giver bedre arbejdsvilkår

Når man arbejder på kontor, kommer man til at sidde stille meget af dagen. Det lyder måske umiddelbart meget afslappende, men stillesiddende arbejde kan faktisk næsten være lige så hårdt, som fysisk hårdt arbejde kan være.

Det er derfor ikke ligegyldigt, fx hvilken slags stol du sidder på. Man kan nemt få spændinger i nakken og ryggen, hvis man ikke har en kontorstol, man kan indstille efter behov. Derudover er det godt for kroppen, hvis man har mulighed for at rejse sig i løbet af arbejdsdagen. Dette kan nemt opnås med et hæve/sænke-bord, som giver en mulighed for at arbejde, mens man står op.

Andre populære kontorartikel er lydabsorbenter, som især bruges på storkontorer, hvor alle ansatte sidder i et stort kontor og arbejder. Når alle arbejder i et rum, kan det ikke undgås, at der opstår støj og larm i løbet af arbejdsdagen. Her kan lydabsorbenter være en stor fordel.

Der er langt flere eksempler på, hvordan kontorindretning kan hjælpe til bedre arbejdsvilkår.

Vi dømmer bogen på beslaget

Man siger, at man ikke skal dømme en bog på beslaget, men det betyder ikke, at vi kan lade vær. Dette er særdeles vigtigt at være opmærksom på, hvis I får kunder til virksomheden. Der skal ikke meget til enten at skabe et enten positivt eller negativt førstehåndsindtryk for kunden, og dette gøres med indretningen.

Indretning kan bidrage til ønskede tiltag

Indretning kan yderligere bidrage til, at nye, ønskede tiltag indføres på arbejdspladsen. Det kan fx være, at I ønsker at skabe et tættere sammenhold på arbejdspladsen, hvortil et hyggeligt sofahjørne kunne hjælpe til at opbygge dette. Det giver ofte gevinst for fællesskabet at sidde i afslappede og mere uformelle rammer og tage en snak. Pausen er der, hvor vi kommer tæt på vores kollegaer – og hvorfor ikke gøre det i behagelige omgivelser?