Husk også at pleje dine fødder

Du passer måske på huden i dit ansigt og på din krop med gode, nærende produkter. Du bruger måske endda mange penge og megen tid på at pleje ansigt og krop. Noget, mange desværre overser ved kropspleje, er fødderne. Og det er en skam. Prøv blot at tænke på, hvor mange timer du dagligt har sko på. Eller hvor mange timer du går eller står i løbet af dagen. Det er alt sammen noget, der tærer på fødderne og kan gøre dem trætte og triste. Derfor er det en god idé, at du giver dine fødder lidt opmærksomhed. Hvis ikke hver dag, så blot et par gange i ugen. Læs med videre i dette blogindlæg, og få tips til, hvordan du kan holde fødderne fit for fight mange år endnu. Det er hverken tidskrævende eller dyrt.

Start med et fodbad og fodpleje

Gør det til en god vane at give dine fødder et fodbad i ny og næ. Vand kan dog udtørre fødderne, og derfor skal du være påpasselig både med vandtemperaturen og længden på fodbadet. Når du tager fodbad, er det en god idé at:

  • smøre fødderne ind med creme, inden du placerer dem i fodbadet
  • fjerne den døde og hårde hud, men pak fodfilen væk. Modsat hvad mange tror, så bidrager fodfilen blot til dannelsen af hård hud. Find i stedet en god grydesvamp frem, og brug den til at skrubbe dine hæle og tæer
  • sørge for at tørre dine fødder helt. Dup fødderne tørre med håndklædet, og kom grundigt ind mellem tæerne
  • pleje fødderne med en fodcreme i høj kvalitet efter fodbadet. Huden på dine fødder og dine neglebånd skal fugtes ligesom din øvrige krop. En god tommelfingerregel er, at fodcremen hverken skal indeholde mentol eller kamfer. Disse ingredienser virker udtørrende
  • vente med at tage strømper på, til cremen er trængt ind
  • slutte af med at klippe dine tånegle, men vær påpasselig. For at undgå nedgroede eller misformede negle skal du klippe efter neglens naturlige form og/eller sørge for at klippe neglene over lige.

Hold dine fødder i god form

Som nævnt bruger du fødderne væsentligt mere, end du tror. Fodtræning er formentligt ikke lige en træningsform, du har skænket en tanke. Men det er faktisk godt for dine fødder, hvis du kan implementere lidt fitness for dem i løbet af dagen. Du træner dine fødders sener, knogler og muskler ved både at gå, stå og løbe. Men du kan også snildt træne dem siddende, mens du arbejder eller hjemme i sofaen foran fjernsynet. Du kan eksempelvis:

  • Krum tæerne sammen, og spred dem efterfølgende. Gentag 10 gange
  • Vip med fødderne
  • Stræk og bøj anklerne
  • Hav et viskestykke eller andet stykke stof liggende på gulvet. Øv dig i at samle stoffet op med tæerne. Du kan også øve dig i et ’krølle stoffet sammen’ ved at bruge tæerne.

Vælg de rigtige sko og strømper

For at holde dine fødder sunde og friske flere år endnu er det rette fodtøj og de rigtige strømper alfa og omega. Passer skoene ikke til formen på dine fødder, kan du komme til at døje med hård hud og ligtorne. I værre tilfælde kan du få knyster af forkert fodtøj. Sørg først og fremmest for, at dine sko er lange nok, så tæerne ikke bliver klemt. Derudover skal skoene have den rette bredde, så fødderne ikke klemmes på siden. Inden du stikker fødderne i skoene, kan du forbedre fodhygiejnen ved at vælge strømper i høj kvalitet. Det kan eksempelvis være dame bambus strømper. Bambusmaterialet har nogle unikke fordele, som dine fødder kan drage nytte af. Bambusstrømper er både fugt- og varmeafledende, hvilket holder dine fødder tørre hele dagen. Derudover virker materialet antibakterielt.