Få en sundere livstil

Vi vil alle gerne leve det sunde liv, og dette forstærkes med sund kost men især motion. Generelt anbefaler sundhedsstyrelsen, at man er fysisk aktiv min. 2 gange om ugen i 20-30 minutter med høj intensitet for at fremme og vedligeholde konditionen, muskelstyrken, bevægeligheden og knoglesundheden. Derudover skal vi også være fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen af moderat intensitet. Dette lyder måske som mange instrukser men ved at indføre nogle daglige ritualer, får vi nemt skabt nogle sunde vaner.

Højintensitet motion

Hold nemt formen vedlige med en motionscykel i hjemmet. Man kan blive afskrækket af ordet højintensitet, men reelt set kan man sagtens udføre det i hjemmet. Du behøver altså ikke bruge penge på transport, oprettelse, medlemskab og drikkevarer nede i fitnesscenteret, i stedet kan du anskaffe dig en motionscykel. Så er der ikke nogle problemer med tidsplanen, der skal tilpasses. Med redskabet lige ved hånden, er det bare at hoppe op på cyklen, når det passer ind, så er den del hurtigt klaret.

Moderat motion

Den moderate motion kan lyde af meget, men faktisk handler det bare om at udskifte et par enkelte parameter. Er du på en aktiv arbejdsplads, er de 30 minutter nok allerede udført, men er det kontor eller andet siddestillende arbejde, skal man huske at klare motionen. Dette handler egentligt om at bryde vaner. Er du vant til at køre til arbejde, kan du i stedet prøve at cykle eller gå. Hvis der er langt, kan man udskifte køreturen med en dejlig gåtur i løbet af dagen. 15 minutter om morgenen for at vågne eller lufte hunden og så ned og handle i det nærmeste supermarked. Hvis du bare indfører disse vaner, bliver den daglige motion meget nemmere, og den kan let tilpasses det moderne menneskes travle hverdag uden at ofre ekstra tid på det eller påvirke din sundhed.