Sådan undgår du smerter, når du cykler

Danmark er en af verdens førende nationer inden for cykling. Vi elsker vores cykler! Og bor vi i byen, ofrer vi gerne både bil og kollektiv trafik til fordel for den tohjulede. Cykling er også bare et fantastisk transportmiddel, da det er godt for miljøet og godt for livvidden. For den ’gratis’ motion, som en cykeltur giver, er ikke til at kimse ad.

Desværre kan cykelturen også give fysiske gener. Og ofte er det ryg, skuldre eller lænd, der står for skud, når smerterne efter cykelturen sætter sig i kroppen. For det er gerne de små ting, der kan genere i dagligdagen, som vi måske slet ikke bemærker, fordi de er en indgroet del af vores hverdag. Men hvordan undgår du bedst smerter, når du kører på cykel?

Sadlen skal sidde i den rette højde

Først og fremmest er det vigtigt, at din cykel er tilpasset dig og din krop. Det betyder, at afstanden mellem styr og saddel skal være korrekt, ligesom højden på dit sæde skal passe til dig. For en rigtigt indstillet cykelsaddel hæver din komfort på cyklen i væsentlig grad, så du ikke kommer til at lave nogle uhensigtsmæssige bevægelsesmønstre.

Som en tommelfingerregel skal din saddel sidde lige ud for din hofte. Så start med at justere sadlen efter dette. Når du sidder på cyklen og træder den ene pedal helt ned, bør knæet på dette ben være en anelse bøjet. Du skal altså ikke strække dit ben helt ud, når du træder din pedal helt ned. Dette belaster nemlig dit knæ i høj grad.

Ligeså bør dit cykelstyr også have den korrekte placering i forhold til din saddel. Og hvis du ikke kan få din saddelhøjde til at føles helt korrekt, kan styrets placering være synderen.

Hvis du ikke selv formår at finde den helt korrekte indstilling af din saddel eller dit styr, kan du slå et smut forbi din cykelhandler. Her kan de hjælpe dig med at finde den helt rigtige indstilling.

Drop tasken på ryggen

En anden gene, der ofte opstår på cykelturen, er smerter i skuldre og lænden på grund af belastning fra tunge tasker på ryggen. Forsøg derfor at brede tyngden ud på cyklen, så det ikke er dig, der bærer belastningen direkte på din krop. Det kan du gøre med en cykelkurv foran på cyklens styr eller en kurv, der kan fastmonteres til bagagebæreren.

På den måde kan du lettere transportere ting og varer, uden du skal bekymre dig om, hvorvidt den ekstra belastning kommer til at genere din kørsel.