Sådan sikrer du dig at få 600 gram frugt og grønt dagligt

De fleste danskere lever med idéen om, at de lever op til Sundhedsstyrelsens anbefaling om at spise 600 g frugt og grønt på daglig basis. Ikke desto mindre peger flere undersøgelser på, at et flertal af danskerne faktisk ikke spiser nok frugter og grøntsager i løbet af dagen. Gennemsnittet ligger på omtrent 300 g, hvilket blot svarer til halvdelen af Sundhedsstyrelsens anbefaling. Det er ikke uden grund, at anbefalingen netop ligger på netop 600 g. Videnskaben har bevist, at du mindsker risiciene for hjerte-kar-sygdomme, kræft, diabetes og andre livsstilssygdomme, hvis du skruer op for mængden af frugt og grønt og ned for forarbejdede fødevarer. Får du nok frugt og grønt i løbet af dagen? Få svaret i dette blogindlæg.

Hvad tæller med?

Det anbefales, at personer over 10 år skal have 600 g i løbet af dagen, og at personer under 10 år skal have 400 g. Som hovedregel kan du gå ud fra, at ét stykke frugt eller grønt svarer til 100 g. Dog skal du være opmærksom på, at der er stor forskel på, hvordan et stykke frugt eller en grøntsag tæller i regnskabet. Eksempelvis kan ét jordbær ikke udgøre ét stykke frugt. Omvendt kan en hel agurk godt tælle for to stykker. Herunder får du nogle eksempler på, hvordan 100 g frugt eller grønt kan se ud på din tallerken:

  • En sammenkogt ret indeholdende én tomat, én gulerod, én peberfrugt og ét løg per person
  • En fjerdel af at blomkål
  • En salat med én stor håndfuld spids- eller hvidkål per person
  • En kop ærter
  • Ét stykke af din yndlingsfrugt – eksempelvis et æble, en appelsin eller en pære.

Derudover kan ét glas frugt- eller grøntsagsjuice indgå i det daglige indtag. Vær dog opmærksom på, at mange juices fra supermarkedet kan være tilsat sukker. Måske har du også bemærket, at den populære kartoffel ikke er et eksempel. Det skyldes, at kartofler har samme status i kostpyramiden som pasta og ris. Derfor kan du ikke tælle kartoffelmaden fra frokosten eller de seks kartofler fra aftensmaden med i dit daglige regnskab.

Hvordan får du mere frugt og grønt på tallerkenen?

Hører du til en af dem, der har nemt ved at nå op på den anbefalede mængde? Eller har du svært ved at få klemt 600 g ned om dagen? Uanset hvad findes der forskellige måder, hvorpå du kan gøre det lettere:

  • Der er intet som at sætte tænderne i frisk og smagfuld frugt. Derfor kan du med fordel overveje at få leveret en frugtkurv. Når du får leveret en frugtkurv, får du et udvalg af velkendte såvel som nye typer frugt. Alt andet end lige vil det at have en frugtkurv stående fremme friste dig til at spise et par ekstra stykker frugt om dagen
  • Med de forskellige frugter er det også oplagt at lave en skøn frugtsalat som erstatning for eller supplement til det, der ellers tilfredsstiller den søde tand
  • Riv grøntsager, og kom dem i dine yndlingsretter, eller lav en smagfuld grøntsagssuppe
  • Gør det til en god vane at spise mindst én slags grøntsag til alle dine måltider. Sørg vel at mærke for, at mængden svarer til 100 g og gerne mere. Det er altså ikke nok med et par skiver tomat eller agurk oven på pålægget.